Welke veranderingen mag ik aan het gehuurde brengen?
Wanneer u zelf veranderingen aan het gehuurde wilt aanbrengen dan dient u hiervoor schriftelijk toestemming te vragen. Onze technische dienst zal uw verzoek in behandeling nemen en u informeren over de mogelijkheden, voorwaarden en te volgen procedure.
Hoe kan ik een reparatieverzoek of storing melden?
Voor spoedeisende meldingen kunt u telefonisch contact met ons opnemen op telefoonnummer (0570) 618880.
Niet spoedeisende meldingen kunt u doorgeven via het meldingsformulier.
Belangrijk: de kosten voor herstel kunnen voor uw eigen rekening komen, dit is onder andere afhankelijk van de oorzaak en locatie van de storing.
Bij brand of overige calamiteiten kunt u contact op met de politie (0900) 8844 of de lokale brandweer. Indien nodig schakelen zij een salvagedienst in.
Krijg ik huurtoeslag?
Bij de berekening van de huurtoeslag gaat de belastingdienst uit van de rekenhuur. De rekenhuur bestaat uit de kale huur plus de servicekosten.
De ‘rekenhuur’ is een begrip uit de huurtoeslag. Het is de kale huur vermeerderd met maximaal €48 aan servicekosten. Is de rekenhuur lager dan de huurtoeslaggrens? Dan kan een huurder toeslag krijgen. Is de rekenhuur hoger? Dan bestaat er geen recht op huurtoeslag.
Hoe kom ik in aanmerking voor een huurwoning?
Indien u in aanmerking wilt komen voor een huurwoning, verzoeken wij u het formulier volledig in te vullen en bij ons in te leveren. Zodra wij het formulier hebben ontvangen wordt uw inschrijving op volgorde van datum in ons bestand opgenomen; onvolledige aanvragen worden niet in behandeling genomen. Wij nemen contact met u op zodra wij u gepaste woonruimte kunnen aanbieden. Vervolgens kan op afspraak een bezichtiging plaatsvinden.
Indien u na de bezichtiging interesse heeft in de woning dient u dit kenbaar te maken compleet met de verzochte bijlagen bij ons ingeleverd te worden. Indien wij alle gegevens volledig ontvangen en gecontroleerd hebben zal de huurovereenkomst worden opgesteld en kan de sleuteloverdracht worden gepland.
Wij verzoeken u ons te berichten als de inschrijving of aanvraag niet meer van toepassing is en uit ons bestand verwijderd kan worden.
Wat is mijn rekenhuur?
Veel huurders van appartementen of flats betalen naast kale huur ook servicekosten. Vier soorten servicekosten horen volgens de Wet op de huurtoeslag tot de ‘subsidiabele servicekosten’. Die tellen mee in de rekenhuur. Dat zijn:
- schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
- energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten Let op!
Het gaat hier niet om de energiekosten van uw huis, maar alleen om die van de gemeenschappelijke ruimten. - kosten voor diensten van een huismeester, flatwacht of buurtconciërge
- kosten voor reparaties en groot onderhoud aan dienst- en recreatieruimten
Ieder van deze posten telt mee voor maximaal € 12. Vraagt de verhuurder een hoger bedrag voor een van deze posten? Voor de huurtoeslag telt dan toch slechts € 12 mee. In totaal kan er maximaal € 48 bij de kale huur worden opgeteld om de rekenhuur vast te stellen.
Wat kan ik doen bij overlast?
Ervaart u overlast van één van uw buren, probeer er eerst samen in goed overleg uit te komen. Mocht de overlast dermate zijn en communicatie geen oplossing (meer) bieden, dan adviseren wij u de wijkagent op de hoogte stellen. Tevens kunt u ons schriftelijk op de hoogte brengen van de aard van de overlast alsmede de reeds door u ondernomen acties.
Hoe kan ik mijn huur opzeggen?
Wanneer u de huurovereenkomst wilt opzeggen dan dient u dit schriftelijk aan ons te berichten. Opzeggen kan met inachtneming van de in de huurovereenkomst vermelde opzegtermijn, per de 1e van een kalendermaand. Voor het opzeggen van de huurovereenkomst kunt u gebruik maken van het formulier beëindiging huurovereenkomst.